دنیای امروز ما دنیای ساخت و ساز بوده و هر جا ساخت و سازی در کار باشد، تخریب نیز بخشی جدانشدنی از آن است. به همان اندازه که لوازم و تجهیزات مختلف برای ساخت و ساز وجود دارد، لوازم تخریب بسیاری هم ساخته شده‌اند تا کار افراد شاغل در این حوزه را ساده‌تر کنند.
یکی از تجهیزات مورد استفاده در عملیات تخریب، چکش یا پیکور بادی است که در ادامه این مقاله با این تجهیز بیشتر آشنا می‌شویم.
چکش بادی
چکش بادی یا چکش پنوماتیک که با نام‌ پیکور بادی نیز شناخته می‌شود، ابزاری قابل حمل، برقی و بسیار قدرتمند است که در بسیاری از پروژه های عمرانی در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود و با هوای فشرده کار می‌کند و می‌تواند برای تخریب معدن، آسفالت، سنگ، دیوار، بتن و بسیاری موارد دیگر به کار برده شود. نیروی باد به کار برده شده در این ابزار باید برابر با 7 بار باشد. این عدد به این معناست که سیلندر قرار گرفته داخل چکش با فشار هوای 7 بار حرکت می‌کند. اگر فشار هوا کمتر از این مقدار باشد، توان واقعی چکش کاهش یافته و بازدهی مناسبی نخواهد داشت.
این ابزار ساختاری ساده دارد که از قسمت های زیر تشکیل شده است:
دسته دستگاه که برای نگه داشتن دستگاه و پدال قطع و وصل کردن باد به کار برده می‌شود.
پدال وصل و قطع کردن باد
پیستون (سیلندر) که باعث حرکت قلم چکش می‌شود
قلم‌گیر که از آن برای نگه داشتن قلم بر روی چکش استفاده می‌شود.
چکش‌های بادی را می‌توان به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم نمود.
دسته بندی ظاهری
دو دسته
این چکش‌هایT مانند همان طور که از نامشان مشخص است، دو دسته دارند و از آن‌ها برای تخریب سطوح خیلی سخت مانند آسفالت یا بتن استفاده می‌شود. اپراتور این ابزار باید با دو دست آن را در حالت عمودی نسبت به سطح نگه دارد. وزن این چکش‌ها عموما بیشتر از 15 کیلو است و کاربردهای صنعتی و نیمه صنعتی دارد.
تک دسته
این چکش‌ها معمولا برای تخریب سطوح عمودی مانند دیوار مناسب هستند. این چکش‌ها را می‌توان مانند دریل در دست نگه داشته و عملیات تخریب را انجام داد. وزن آن‌ها در اغلب مواقع کمتر از 15 کیلوگرم است و برای عملیات‌های سبک به کار می‌رود. این چکش‌ها سیلندرهای تقریبا بلندی دارند.
دسته عصایی
این چکش‌ها از چکش‌های تک دسته کوچک‌تر هستند، وزن کمی در حدود 900 گرم تا 2 کیلوگرم دارند و برای تخریب های کوچک مناسب هستند.
ساختارهای متفاوت این چکش‌ها، آن‌ها را به ابزارهایی پرکاربرد تبدیل نموده است. برای مثال جهت کار بر روی زمین می‌توان از نوع دو دسته و برای کار روی سطوح عمودی می‌توان از نوع تک دسته و یا دسته عصایی استفاده کرد. با توجه به ساختار خاص این ابزار و امکان عمود نگه داشتن این چکش نسبت به سطح، می‌توان فشار زیادی بر یک نقطه وارد کردکه عملیات تخریب را سرعت می‌بخشد. کار با چنین ابزارآلاتی به علت قدرت بسیار بالای آن‌ها، نیازمند داشتن قدرت بدنی متناسب و آموزش‌های مرتبط است.
این چکش‌ها با وارد کردن ضربه به محل موردنظر عملیات تخریب را انجام می‌دهند و واحد سنجش آن‌ها نیز تعداد ضربات وارده بر محل در دقیقه است. البته باید در نظر داشت که سرعت ضربات دستگاه قابل تنظیم است و می‌توان متناسب با نیاز و محل کار آن را تنظیم نمود.
دسته بندی وزنی
چکش‌های ساخت ایران، بر حسب قدرت موردنیاز به وزن‌های مختلف زیر تقسیم می‌شوند:
7 کیلویی
9 کیلویی
10 کیلویی
12 کیلویی
18 کیلویی
24 کیلویی
30 کیلویی
40 کیلویی

مدل‌های خارجی در وزن‌های 2 کیلویی تا 40 کیلویی در دسترس هستند.
هر چه چکش سنگین‌تر باشد، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت. برای انجام عملیات تخریب سنگین از چکش‌های صنعتی با وزن بالاتر استفاده می‌شود.
دسته بندی برحسب نوع ضربه
چکش بادی ضربه‌ای:
در این نوع از چکش‌ها، قلم برای تخریب به صورت مداوم بر روی سطح موردنظرضربه زده و عملیات تخریب را انجام می‌دهد. این چکش‌ها کاربرد بیشتری در عملیات‌های سنگین و صنعتی دارند.
چکش بادی گردون:
در این چکش‌ها قلم با حرکت دورانی به دور خود و ایجاد حفره در سطح موردنظر، عملیات تخریب را انجام می‌دهد.

شرایط استفاده
همه‌ی ابزارهای مورد استفاده در کارهای عمرانی شرایط استفاده‌ی خاص خود را دارند که در ادامه به جنبه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.
صدا:
تمامی چکش‍های بادی صدای بلندی تولید می‌کنند که در دراز مدت می‌توانند تاثیرات منفی در سلامتی اپراتورها داشته باشند، در نتیجه انتخاب چکش با بهترین کیفیت ساخت می‌تواند مشکلات ناشی از صدای بلند ابزار را کاهش دهند. همچنین هنگام استفاده از این ابزارها استفاده از هدفون‌های ضدصدا اکیدا توصیه می‌شود.
لباس کار:
در هنگام کار با تجهیزات صنعتی باید در نظر داشت که لباس علاوه بر ایمنی کافی، نباید زیاد تنگ یا گشاد باشد. همچنین همواره باید از عینک محافظ نیز استفاده نمود. کفش عایق نیز جزء جدایی ناپذیر لباس کار هستند.
مدت زمان کار:
از آن جایی که کار با تجهیزات صنعتی سخت و فرساینده است، باید ساعات کاری کوتاه و به صورت شیفتی باشد تا اپراتور دچار خستگی و خطای ناگهانی نشود.
شرایط نگهداری:
این ابزارها نیاز به نگهداری مداوم دارند و باید به صورت مستمر روغن کاری شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند و از بهره‌ی آن‌ها کاسته نشود.

قلم چکش بادی
قلم و مته از مهم‌ترین قسمت‌های این ابزار به حساب می‌آیند. با توجه به این که برای تخریب سطوح سختی مانند سنگ، بتن و یا آسفالت استفاده می‌شوند، معمولا از آلیاژهای فولاد که دارای مقاومت بالایی هستند، ساخته می‌شوند.
دسته بندی کلی آن‌ها به صورت زیر است:
قلم چکش بادی (مربوط به انواع چکش‌های بادی)
مته چکش بادی (انواع پرفراتورها)
قلم چکش برقی (چکش‌های تخریب و بتن شکن)
مته بتن کن‌های برقی (چهار شیار و پنج شیار)

در فروشگاه ایرمتال تمامی تجهیزات موردنظر شما در دسترس خریداران محترم قرار دارد. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما از طریق بخش تماس با ما یا شماره 021-66721249 برقرار نموده و مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *